Nederland / Audiospot

Het vergeten vliegveld

FightingLiberationVictory and defeat

Markeren

Deel

Route


De planners van Operatie Market Garden zien helaas over het hoofd dat hier een bruikbaar vliegveld ligt. Nota bene vlakbij de opmarsroute naar Arnhem. Pas op 25 september 1944 landen hier de eerste geallieerde vliegtuigen. Een dag later wordt vanuit Engeland door de Amerikanen een gigantische hoeveelheid oorlogsmaterieel en personeel ingevlogen. Voor het slagen van Market Garden is dat jammer genoeg te laat.

De geallieerden hadden de mogelijkheid om voor Operatie Market Garden een vliegveldje te gebruiken vlak bij de route naar Arnhem. Maar deze airstrip werd bij de planning over het hoofd gezien. Pas toen een Amerikaanse patrouille het op de eerste dag van Market Garden ontdekte, werd de machinerie in gang gezet om het ook daadwerkelijk te gaan gebruiken. Dat duurde nog enkele dagen. Op 26 september 1944 werden er via het kleine vliegveld versterkingen en voorraden aangevoerd. In korte tijd landden er 209 Skytrains met 900 manschappen en 380 ton vracht aan boord. Helaas was dit voor het welslagen van Market Garden te laat.

Vervolgens was het vliegveld nog de inzet van touwtrekkerij tussen de Amerikanen en Britten. De laatsten trokken aan het langste eind en daardoor werd vliegveld Keent een basis voor gevechtsvliegtuigen onder de naam Airstrip B-82 Grave.

Fietsroutes Liberation Route

De Liberation Route Brabant vertelt het verhaal van de bevrijding, maar toont ook wat de Tweede Wereldoorlog heeft betekend voor gewone Brabanders. Acht fietsroutes van circa veertig kilometer, verspreid over Noord-Brabant, leiden je langs Brabant Remembers-verhalen, luisterzuilen van de Liberation Route Europe, monumenten en musea, die samen de impact van de oorlog op Noord-Brabant zichtbaar maken. Onderweg brengt een app op locatie de verhalen tot leven. De routes zijn te bestellen via webshop.visitbrabant.com


Maasdijk-Keentseweg, Ravenstein