Frankrijk / Verhaal

De prestatie van majoor Roseveare bij de brug van Troarn


Markeren

Deel

Route


Om te voorkomen dat de Duitsers het gebied binnenkwamen via de rechteroever van de Orne, kregen de Britse paratroepers de taak om de vier bruggen over de rivier de Dives en een brug verder naar het noorden, de brug van Varaville over de rivier de Divette, te vernietigen. De vernietiging van de bruggen van Bures en Troarn werd toevertrouwd aan de sappers van het 8e Parachutebataljon, onder leiding van majoor Tim Roseveare. Tussen 06:00 en 09:15 uur werden alle bruggen vernietigd.

Buiten Troarn, ten oosten van Caen, was de brug van Saint-Samson over de rivier de Dives het doelwit van een heroïsche daad op 6 juni 1944. Omstreeks 05:00 uur werd er tussen de pijlers van de brug een eerste bres van vijf meter breed gemaakt. De initiator van dit plan was majoor Roseveare van het 3e Parachutesquadron van de 6e Britse Luchtlandingsdivisie. 

Tim Roseveare werd geboren in 1914. Hij werd in 1939 in dienst genomen bij de Royal Engineers, en van 1941 tot 1942 was hij instructeur voor de 141 Officer Cadet Training Unit E. Hij voegde zich in 1943 bij de luchtlandingstroepen en kreeg het bevel over het 3e Parachutesquadron. 

Tim Roseveare werd om 00:50 uur geparachuteerd bij de landingsplek van Ranville. Helaas was dat elf kilometer verwijderd van zijn geplande landingspunt en zijn eerste doelwit: de brug van Troarn. Hij wist een kleine groep verdwaalde sappers om zich heen te verzamelen. De groep ging te voet verder, met zoveel explosieven als ze konden meenemen. Nadat hij zijn mannen in twee groepen had verdeeld, ging hij op weg naar de brug van Troarn.

In de tussentijd wist hij een medische jeep te bemachtigen. Hij haalde de medische hulpmiddelen eruit, propte er zeven mannen in en zette een achtste soldaat, die dienstdeed als schutter aan de achterkant, in de aanhanger. Roseveare zelf ging achter het stuur van het voertuig zitten. Bij de ingang van Troarn was er een wegversperring van prikkeldraad, die hij niet kon ontwijken. Het kostte twintig minuten om de jeep los te krijgen. Roseveare racete door de hoofdstraat, terwijl de machinegeweren van de mannen knetterden onder een stortvloed van Duitse salvo's. Helaas viel de soldaat die het achterste machinegeweer bediende uit de aanhanger. Hij werd gevangengenomen, waarna niemand hem meer zou zien.

Uiteindelijk bereikte Roseveare de brug van Troarn. Hij maakte de aanhanger los en zette die in het midden van de brug, stak een miniraket af, en sloeg een bres van acht meter.

Roseveare en zijn mannen lieten de Jeep achter en trokken zich terug door de moerassen via een smal pad richting de Bois de Bures, en vervolgens richting het hoofdkwartier van de brigade waar ze 's middags aankwamen.

Vanwege het Duitse verzet moesten de Britten tot de middag wachten voordat ze de brug definitief konden innemen, de vernietiging ervan konden voltooien en Troarn konden bevrijden.