Nederland / Verhaal

Eén truck te veel 


Markeren

Deel

Route


Zaterdag 3 februari 1945. De RAF stuurt deze zaterdag haar Belgische squadron gevechtsvliegtuigen op gewapende verkenning boven Nederland.

Nu de geallieerden hier sinds een maand luchtoverwicht hebben verkregen, zijn veel missies erop gericht om overwicht te behouden en uit te buiten.  De piloten krijgen de opdracht om, naast hun surveillance van aangewezen stukken luchtruim, tevens gelegenheidsdoelen uit te schakelen. Die kans heeft het squadron niet laten lopen. De twaalf Spitfires vallen ‘s ochtends met succes gronddoelen in de buurt van Gorinchem aan. In het Operation record book kunnen ze diverse treffers noteren op trucks, locomotieven en wagons, met hits van elk vliegtuig.  

Ze vliegen aansluitend wat oostelijker voor een tweede verkenning van een kwadrant tussen Ommen en Zwolle. Vanwege de raketten die vanuit deze regio afgevuurd worden, zijn ze extra gemotiveerd en alert. In het besef dat een supersonische V2 niet in de lucht af te stoppen is, gaat hun speciale aandacht uit naar de kwetsbare aanvoerlijnen via het spoor en over de weg. De benodigde negen ton aandrijfkracht arriveert op gezette tijden in vloeibare vorm met de trein in Heino om daarna via de weg naar Hessum te worden vervoerd. Een voltreffer op die brandbare lading levert natuurlijk een geweldig spektakel op. 

Ze beseffen wel dat ze enigszins zuinig met hun vuurkracht om moeten gaan, want later op de dag zal het squadron nog een kleine groep vliegtuigen gaan escorteren bij een bombardement op de spoorbrug van Zwolle. Helaas zal een van de piloten daar niet meer bij zijn: als ze richting kasteel Rechteren vliegen, loopt het niet goed met hem af.  

Wanneer ze een truck spotten op de Tolhuisweg vlakbij huize Hessum, zetten zes piloten een duikvlucht in. Het zicht wordt enigszins bemoeilijkt door bomen en hoewel ze laag over de boomtoppen scheren, gaat het eerste salvo over en langs het voertuig. Bij de tweede run hopen ze op meer succes, maar net voor de tweede aanval merken ze dat het toestel van piloot Van de Werve ontbreekt.  Wanneer een van hen radiocontact probeert te krijgen, blijft het akelig stil. Als ze onder zich geknakte boomtoppen en brokstukken waarnemen, trekken ze de onvermijdelijke conclusie. 

 In mei 1950 werd aan Léon van de Werve de Vorsselaer postuum het 700e vliegerkruis toegekend voor zijn initiatief, moed en volharding. Van de Werve is de enige Belg die ooit een Nederlands vliegerkruis toegekend heeft gekregen. 

tekst Hugo van den Ende 
research Stefan Hendriks 

Historische Kring Dalfsen: De Trefkoele, Ruigedoornstraat 108, 7721 BR Dalfsen

info@historischekringdalfsen.nl