Nederland / Plaats van belang

Tapijt van bommen voor ‘Fliegerhorst Havelte’


Markeren

Deel

Route


Het einde van Fliegerhorst Havelte kan heel precies worden aangegeven: vanaf 24 maart 1945 was er door een laatste bommentapijt niets meer heel van het grote vliegveld dat de Duitsers door duizenden arbeiders – onder dwang of betaald - lieten aanleggen. Het was sinds augustus 1944 operationeel al is het nauwelijks gebruikt.

Niks minder dan een maanlandschap was er over nadat vier squadrons van de 390th Bomb Group van de Eighth Air Force, met B-17G’s Vliegende Forten in totaal 1.384 bommen van 100 pond lieten vallen op de startbaan en ruime omgeving. Het vliegveld bij Havelte mocht de oversteek van geallieerde troepen over de Rijn niet verstoren.  

Het moet een machtig gezicht zijn geweest toen die morgen 114 bommenwerpers in strakke formatie laag op het Duitse vliegveld afstevenden. Op het vliegveld werd nog altijd hard gewerkt, maar iedereen heeft zich in veiligheid kunnen brengen.   

Het vliegveld zou ook de bombardementen op de Noord-Duitse steden ernstig kunnen hinderen en daarom waren er al eerder bommen gelost boven de 1400 meter lange startbaan. Op 4, 5 september 1944 werd acht ton aan bommen afgeworpen en 17 september werd het kwistig overgedaan met 220 bommen van 50 Lancasters en 5 Mosquito’s. 

De laatste actie ging om een aanval van vier Duitse vliegvelden, waaronder die in Leeuwarden. Met Operatie Market Garden in zicht moest het luchtruim zo schoon mogelijk worden. Voor Havelte betekende het vier weken hard werken om het weer bruikbaar te maken. De startbaan zelf werd niet geraakt, maar boeren uit de buurt werden massaal opgetrommeld om de kraters te dichten. Ook werd begonnen met de aanleg van een tweede startbaan. 

Het was vooral verzetsman Jan Poortman uit Meppel die de geallieerden op de hoogte hield van de ontwikkelingen rond het vliegveld.