Begin: Munich Eind: Gdańsk Dagen: 18 Nachten: 17 Prijs: Vanaf €7.160

Van München naar de Wolfsschanze

Onze achttiendaagse gecombineerde reis door Centraal-Europa en Polen biedt u een breed overzicht van de gebeurtenissen van de afgelopen eeuw in deze regio, met speciale aandacht voor de Tweede Wereldoorlog en een lang verblijf in Polen. Op deze reis leert u meer over de ideologie en de machtsstrijd in de nazistaat en ziet u tijdens bezoeken aan verschillende soorten kampen hoe het systeem van concentratiekampen werkte. Met bezoeken aan de kampen van Dachau, Mauthausen, Auschwitz-Birkenau en Treblinka krijgt u de gelegenheid eer te bewijzen aan de slachtoffers van de Holocaust. In Polen reizen we door naar de Wolfsschanze, een complex van dertig gebouwen dat ooit een hoofdkwartier van de Duitse strijdkrachten was. De prachtige steden van Centraal-Europa geven inzicht in het leven van de Europese Joden voor de oorlog en in wat zij tijdens de oorlog hebben moeten doorstaan.

Book the tour

Tour Operator: Beyond Band of Brothers Tours

811 Corporate Drive, Suite 108
40503
Lexington
United States
+1-888-335-1996

Op de kaart

Dag 1

Bij aankomst in München worden de reizigers verwelkomd op het vliegveld en naar ons hotel gebracht. Het reisprogramma wordt gepresenteerd en de reizigers kunnen kennismaken onder het genot van een welkomstdrankje.

Dag 2

's Ochtends bezoeken we het beruchte concentratiekamp Dachau, waar een museum verhaalt over de wreedheden van de nazi's. 's Middags neemt een lokale gids ons mee op een rondleiding door het München ten tijde van het Derde Rijk.

Dag 3

Vandaag bezoeken we Berchtesgaden, waar Hitlers Beierse buitenverblijf Kehlsteinhaus stond. We beginnen met een prachtige rit door de bergen naar het Kehlsteinhaus zelf. Daarna brengen we een bezoek aan Dokumentation Obersalzberg, een tentoonstelling boven op het ondergrondse bunkercomplex dat het laatste verdedigingsbolwerk van de nazi's had moeten zijn.

Dag 4

's Ochtends vertrekken we uit München voor de reis naar Oostenrijk, met een lunch onderweg. 's Middags bezoeken we de gedenkplaats Mauthausen, op de plek van het voormalig concentratiekamp. We brengen de nacht door in Wenen.

Dag 5

De dag begint met een wandeltocht door Wenen in de voetsporen van de Habsburgers. Na de lunch bezoeken we een van de drie Flaktürme van Wenen en wandelen we over de Mariahilfer Straße om de sfeer te proeven in het centrum van de Oostenrijkse hoofdstad.

Dag 6

We reizen door het Oostenrijkse en Hongaarse landschap naar de prachtige stad Boedapest, hoofdstad van Hongarije en het hart van Centraal-Europa. We bezoeken 's middags de burchtwijk en gaan dan de Gellértberg op naar de Citadel van Boeda voor een prachtig uitzicht op nachtelijk Boedapest.

Dag 7

We beginnen de dag met een wandeltocht door de Joodse wijk, waarbij we ook een bezoek brengen aan de Grote Synagoge aan de Dohány-straat, de grootste synagoge van Europa en de op een na grootste ter wereld. De middag besteden we aan het ontdekken van de vele culturele bezienswaardigheden van de stad.

Dag 8

Vandaag reizen we naar Krakau, een stad met een rijke geschiedenis en een van de mooiste steden van Polen. De reis voert ons door de schitterende bergen van de Tatra in Slowakije. 's Avonds is er tijd om op eigen gelegenheid de stad te verkennen of wat te rusten voor het drukke programma van morgen.

Dag 9

We reizen naar het beruchte concentratiekamp Auschwitz. In Birkenau, het gevreesde vernietigingskamp van Auschwitz, zijn meer dan een miljoen Joden, Roma, krijgsgevangenen en politieke gevangenen uit heel Europa vermoord, en het kamp getuigt nu van de grootste gruweldaad van de twintigste eeuw. Vandaag bezoeken we Auschwitz I, waar stapels persoonlijke bezittingen te zien zijn die de gevangenen zijn afgenomen. Vervolgens gaan we naar Birkenau zelf.

Dag 10

We beginnen de dag met een wandeltocht door het Joodse getto en de burchtwijk. Als we de historische bezienswaardigheden van Krakau en de locaties waar Schindler's List gefilmd is hebben bekeken, brengen we een bezoek aan de echte fabriek van Schindler en het museum dat er nu in gevestigd is.

Dag 11

We beginnen de dag met een wandeltocht door de stad die meer dan vijf eeuwen de hoofdstad van Polen was. Onder andere bekijken we het prachtige Burcht op de Wawel en de Lakenhal uit de renaissance. Daarna bekijken we de adembenemende zoutmijnen van Wieliczka, door Unesco aangemerkt als werelderfgoed.

Dag 12

's Ochtends rijden we naar Warschau in onze van alle gemakken voorziene tourbus. We krijgen een rondleiding door historisch Warschau, met een bezoek aan het oude getto, de gettomuur, het Monument voor de Opstand van Warschau en vele andere plekken en monumenten rond de Tweede Wereldoorlog. We bezoeken het nieuwe Museum voor de Geschiedenis van de Poolse Joden in het voormalige getto van Warschau.

Dag 13

We beginnen de dag met een bezoek aan het pas heropende Museum van de Opstand van Warschau. 's Middags bekijken we de middeleeuwse Oude Stad, gevolgd door vrije tijd om op eigen gelegenheid Warschau te verkennen.

Dag 14

We reizen naar Treblinka, waar een berucht vernietigingskamp gevestigd was. 's Middags gaan we verder naar Mazurië in Noord-Polen.

Dag 15

We worden rondgeleid door Hitlers oude hoofdkwartier, de Wolfsschanze. Hier werd in juli 1944 een aanslag op Hitlers leven gepleegd, die mislukte. Na de lunch bekijken we de vele nog intacte Duitse bunkers op zo'n 15 kilometer van de Wolfsschanze, waar een tijdlang het hoofdkwartier van de Duitse strijdkrachten gevestigd was. In totaal staan hier dertig versterkte gebouwen.

Dag 16

's Ochtends reizen we naar de Westerplatte en zien we de plek waar de eerste oorlogshandelingen van de Tweede Wereldoorlog plaatsvonden. Daarna bekijken we het middeleeuwse fort van Wisłoujście. 's Middags bezoeken we de scheepswerf van Gdańsk en het museum over de vakbond Solidariteit (Solidarność).

Dag 17

's Ochtends bezoeken we het historische Gdańsk, met zijn wereldberoemde markt en oude raadhuis. 's Middags hebben de reizigers tijd om op eigen gelegenheid de stad te verkennen.

Dag 18

Na afscheid te hebben genomen, worden onze gasten naar de luchthaven van Gdańsk gebracht voor hun terugvlucht.

We zijn bezig met het testen van wat nieuwe functies, dus de website kan wat traag zijn, excuses voor het ongemak.