Berlijn naar Gdańsk

Begin: Berlin Eind: Gdańsk Dagen: 11 Nachten: 10 Prijs:

De reis begint in Berlijn, waar een van de laatste veldslagen van de Tweede Wereldoorlog in Europa plaatsvond, en gaat verder naar Polen waar de oorlog in 1939 begon in Gdańsk.  Bezoek het Polen van vandaag en bewijs eer aan de helden en slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in dit land. Voor de bevolking van Polen was het einde van de Tweede Wereldoorlog geen echte bevrijding. De komst van het Sovjetleger betekende eerst een nederlaag en daarna in feite een nieuwe bezetting. Voor veel Polen waren de gevolgen van de oorlog voelbaar tot 1989, het jaar waarin Polen weer een onafhanlijk democratisch land werd.

Book the tour

Tour Operator: Mediterraneum / Poland Inc

ul. Paderewskiego 8
61-770
Poznan
Poland
48 661961988

Op de kaart

Dag 1

BERLIJN
Aankomst in Berlijn. U wordt naar het hotel gebracht.

Dag 2

POTSDAM – BERLIJN
We bekijken Potsdam en Berlijn langs een Vrijheidsroute. We bekijken Cecilienhof in Potsdam, het laatste paleis gebouwd door de Hohenzollerns, waar de Conferentie van Potsdam gehouden werd. Daarna bezoeken we het AlliiertenMuseum en luchthaven Tempelhof, een wereldberoemd symbool van de verdediging van de vrijheid en de plek van waaruit duizenden Oost-Europeanen naar het Westen zijn gevlucht. Daarna zien we de Spoorwegbunker Friedrichstraße, Checkpoint Charlie, de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, de Rijksdag, de Brandenburger Tor en de Sowjetisches Ehrenmal in Tiergarten. Terug naar het hotel.

Dag 3

BERLIJN
Vandaag bezoeken we het Deutsch-Russisches Museum, gevestigd in het gebouw waar de onvoorwaardelijke overgave van de Duitse strijdkrachten een feit werd. Deze uitzonderlijke instelling wordt gezamelijk gefinancierd door Duitsland en Rusland. Daarna zien we de herdenkingsplaquette in de Niebergallstraße op de plek waar op 5 juni 1945 de Verklaring van Berlijn werd getekend. We volgen de Berliner Mauerweg, het pad dat de grens volgt die de stad na de Tweede Wereldoorlog in tweeën verdeelde, en bezoeken de Sowjetisches Ehrenmal in het Treptower Park ter gedenking van de gevallen Sovjetsoldaten, een van de grootste oorlogsmonumenten in Duitsland. Terug naar het hotel.

Dag 4

ODER-WARTHE-STELLING - POZNAŃ
's Ochtends rijden we naar Polen. Onderweg naar Poznań stoppen we bij de Oder-Warthe-stelling, een nazi-Duitse verdedigingslinie tussen de rivieren de Oder en de Warta die in 1934-1938 werd gebouwd. De linie was van nut tijdens het Sovjetoffensief op Berlijn. Daarna reizen we naar Poznań. Daar bekijken we het monument voor de cryptografen die de Enigma-code hebben ontcijferd en fort Winiary (nu het Citadelpark van Poznań), de grootste verdedigingsvesting in Europa. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het gebruikt als gevangenis voor Poolse, Britse en Sovjet-krijgsgevangenen. Het was ook het laatste verdedigingsbolwerk van de Duitsers in Poznań. Daarna bezoeken we het Wapenmuseum, het Militair Museum Poznań, en het Museum voor de Martelaren van Wielkopolska Fort VII. Fort VII was van 1939 tot 1944 een concentratiekamp. 's Avonds een wandeling door de Oude Stad. Overnachting in Poznań.

Dag 6

Reis naar Warschau. In Warschau lopen we langs de Herdenkingsroute voor het Lijden en de Strijd van de Joden en bezoeken het Museum voor de Geschiedenis van de Poolse Joden en het Monument voor de Helden van het Getto, beide gelegen in het voormalige Joodse getto (ten noordwesten van het centrum). Tijdens de oorlog was deze buurt deel van concentratiekamp Warschau. Daarna brengen we een bezoek aan het Katynmuseum op de citadel, waar het bloedbad van Katyn wordt herdacht. Tot slot is er een wandeltocht door de Oude Stad.

Dag 7

DRIESTAD
's Ochtends rijden we naar de Driestad, de agglomeratie Gdynia, Sopot, Gdańsk. In Gdynia bekijken we een Duits lanceerplatform voor torpedo's in Babie Doły en de ORP Błyskawica, een Poolse torpedobootjager uit de Tweede Wereldoorlog. Daarna gaan we naar het hotel in Gdańsk.

Dag 8

GDAŃSK
De reis gaat verder in Gdańsk. We maken een tocht langs de Vrijheidsroute. Op de Westerplatte stond het Poolse militaire depot waar de eerste veldslag van de Tweede Wereldoorlog plaatsvond. Het Duitse slagschip Schleswig-Holstein opende hier het vuur. Ook is hier het Museum van het Poolse Postkantoor te vinden. Dit kantoor werd aangevallen op hetzelfde moment als de Westerplatte.

Dag 9

MIERZEJA HELSKA
Reis naar Mierzeja Helska, het schiereiland waar de Slag om Hel plaatsvond. Deze slag vond plaats in en rond de plaatsen Jastarnia, Jurata en Hel en had de verdediging van de gefortificeerde regio Hel als doel. Daarna een bezoek aan het Museum voor Kustverdediging. Terug naar het hotel.

Dag 10

SZTUTOWO – GDAŃSK
We reizen naar Sztutowo, waar concentratiekamp Stutthof lag. 's Middags zijn we terug in Gdańsk, waar we een wandeltocht maken door de Oude Stad en het Centrum voor Europese Solidariteit bezoeken. Overnachting in Gdańsk.

Dag 11

U wordt naar het vliegveld gebracht. Vertrek.

Highlights

We zijn bezig met het testen van wat nieuwe functies, dus de website kan wat traag zijn, excuses voor het ongemak.